ТРАНСПОРТ ТА ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА МІСТ (НА ПРИКЛАДІ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ)
Основний зміст сторінки статті
Анотація
В статті досліджуються транспортний комплекс Луцької міської територіальної громади, транспортний парк, транспортна інфраструктура. Громада розташована на південно-східній частині Волинської області, на північному заході України, включає обласний центр та 6 старостинських округів. Чисельність населення Луцької міської територіальної громади становить 244,6 тис. Осіб, м. Луцька – 216 тис. Осіб. Загальна протяжність автомобільних доріг громади із асфальтовим покриттям становить 308,4 км, в т.ч. автомобільних мостів та шляхопроводів – 22 км. Деякі вулиці та проспекти обладнані спеціально позначеними велодоріжками. Загалом рівень впровадження велосипедної інфраструктури в місті Луцьк та громаді потребують поліпшення. Перевезення вантажів та пасажирів здійснюється різними видами транспорту: електричним (тролейбуси), автобусами, легковими та вантажними автомобілями, а також залізницею. Зважаючи на особливості транспортної системи громади, форми власності та обсяги споживання палива, транспорт міста можна розділити на три основні категорії: муніципальний, громадський та приватний. Протягом 2007-22 років поступово зменшувалося споживання палива за рахунок збільшення використання в громадському транспорті міста тролейбусів. Проте в Луцькій міській територіальній громаді протягом останніх кількох десятків років помітно зросла кількість транспорту, що спричинило завантаження вулиць міста транспортом, збільшення забруднення атмосферного повітря, погіршення умов життя містян. Луцьк регулярно потрапляє до переліку міст України із найвищим рівнем забруднення атмосферного повітря. З 2009 р. і до нашого часу величина індексу забруднення атмосфери міста змінюється в межах 7,7-10,49. Це відповідає високому рівню забруднення. В повітрі міста постійно перевищений вміст NO2 в 2-2,6 рази, фенолу в 1,2-1,8 рази, формальдегіду – в 1,9-3,1 рази. Наявність в атмосферному повітрі міста амец их речовин свідчить про значне транспортне забруднення. Шумове забруднення міста також перевищує допустимі значення. Для м. Луцька воно спричинене, переважно, автотранспортом. Значне шумове забруднення характерне для вулиць з інтенсивним рухом транспорту. Більшість з них знаходяться в центрі міста (вулиці Винниченка, Глушець, проспект Волі) – 84-90 дБ або на виїзді з міста і об’їзних трасах (вулиці Ковельська, Володимирська, Ківерцівська, Рівненська, Дубнівська, Львівська) – 80-84 дБ. Також автомобільний транспорт у містах чинить значний вплив на зелені зони та біорізноманіття території. Це відбувається внаслідок поглинання рослинами шкідливих речовин, що містяться у викидах автомобільного транспорту, шуму і вібрації, розвитку транспортної інфраструктури міст. Індекс транспортно-екологічної стійкості міста становить 40 балів. Для місцевої влади в цьому контексті важливо зменшувати забруднення атмосферного повітря міста та рівень шуму, збільшувати частоту рейсів громадського транспорту, розвивати велосипедну інфраструктуру, пішохідну доступність і систему паркінгів, почати впроваджувати підхід «Park and Ride». Для поліпшення екологічної безпеки транспорту в Луцьку необхідно: розвивати велосипедну інфраструктуру, ширше впроваджувати електротранспорт, оптимізувати систему громадського транспорту, впроваджувати інтелектуальні транспортні системи. Ці заходи доцільно розділити на короткотермінові та довготермінові. Короткострокові спрямовані на швидке покращення ситуації, можуть бути реалізовані протягом 1-3 років і включають: оптимізацію руху громадського транспорту, покращення пішохідної інфраструктури, розвиток велосипедної інфраструктури, заходи з регулювання автомобільного руху, екологічні ініціативи. Довгострокові заходи розраховані на період 5-15 років, спрямовані на системні зміни в транспортній інфраструктурі міста і включають розвиток електротранспорту, велосипедної інфраструктури, модернізацію системи громадського транспорту, впровадження інтелектуальних транспортних систем, міське планування, орієнтоване на сталий розвиток, глибшу інтеграцію транспортного планування з містобудівною політикою, стимулювання використання екологічно чистого транспорту.
Ключові слова: місто, міська територіальна громада, транспортна інфраструктура, екологічні проблеми, індекс транспортно-екологічної стійкості міста.
Блок інформації про статтю
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).